Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola, Perbál

Kleine-Quelle Deutsche Nationalitäten Grundschule

Pedagógiai hitvallásunk:

“Akkor élsz, ha másokért élsz”

Széchenyi István

06/26-370-036

Öko-szakkör: A Békás-patak vízelemzése

1. ábra- A Békás-patak vízelemzése

A víz érték! Sokszor halljuk a mindenki számára fontos jelmondatot. Iskolánk ÖKO-szakkörös diákjai is tisztában vannak a mondat jelentőségével. Erdei István támogatónk és a felesége által kiírt pályázatra sikeres programot nyújtottak be a gyerekek, az előzőekben említett jelmondattal. A pályázat egyik vállalása az volt, hogy a Perbál határában található Békás-patak vízminőségét egyszerű vízelemzési módszerekkel analizáljuk. A mérésekhez eszközöket is kaptunk a sikeres pályázat után. Diákok számára kifejlesztett egyszerű reagens készlettel dolgoztunk. A készlet segítségével 6 tesztet végeztünk el a vízmintával, ahol az értékeket az oldat színváltozása jelezte. Egy egyszerűsített színskála segítségével könnyű volt a beazonosítás. Az ammóniumra (NH4+) vonatkozó érték igen csekély volt, leggyakrabban geológiai eredetű, ahogyan a szakirodalom is említi. A nitrit (NO2- ) és a nitrátionra (NO3-) kapott értékek már magasabbak voltak. A nitrit az EU-s határérték (0,1 mg/L) felett, a nitrát mennyisége pontosan a határértéken (50 mg/L) mozgott. Mi okozhatja a magasabb koncentrációt? Egyértelműen a mezőgazdasági tevékenység miatt tartalmazhat nagyobb mennyiségű nitrátot. A nitrogén tartalmú vegyületek, (trágyák, hígtrágyák, műtrágyák) kijuttatása a művelés alatt álló területekre és vízfolyásokra folyamatos környezetterhelést jelent. A foszfátion (PO43-) tartalom egy közepes értéket mutat. Jelenléte inkább mezőgazdasági eredetű, minthogy szennyvízi. A patakvíz pH-értéke (pH=0,7-0,8 között) kissé megemelkedett, enyhén lúgos volt, de határértéken belül maradt. A patakvíz keménysége igen magas (30 nk°-feletti érték: 40 nk°), ez köszönhető a természeti adottságoknak, hiszen a Zsámbéki-medencét mészkőhegységek határolják. A vizsgálat során mérési jegyzőkönyvet készítettünk, melyet táblázatba foglaltunk. A mért értékeket piros színnel jelöltük (1. ábra).

1. ábra- A Békás-patak vízelemzése

A vízminta elemzése 4 alkalmat vett igénybe, amibe beletartozott a terepi mintavétel is. A kutatómunka minden tanuló számára nagy élmény volt. Érdeklődve figyelték az eredmények alakulását. A patak vízének és életterének analizálását a következő években is folytatni kívánjuk. A szakkörös gyerekek kiemelkedő feladata volt a víz értékének népszerűsítése. Figyelemfelhívó plakátot készítettünk, valamint egy víztakarékossági kisokost. Örülök, hogy a pályázat révén a diákjaink megismerkedhettek a vízelemzés egyszerű analitikai eszközeivel és szemmel láthatóvá váltak számukra a vizeinket érintő környezeti problémák. A pályázat elnyert eszközei között szerepel egy vízbontó készülék (Hoffmann-féle) is, amit az új természettudományos tanteremben lesz lehetőségünk kipróbálni. Az eszközök mellett egy kirándulással is jutalmazták a szakkörös diákokat. Május hónapban a Tatai Fényes Tanösvényt látogatjuk meg. Köszönjük a lehetőséget Erdei Istvánnak és feleségének.

A kutatás élmény, kitartás, és kihívás. Ezen erősségekkel felvértezve folytatja tevékenységét az ÖKO-szakkör csapata:

Engler Zalán 7. osztály
Ilisi Zsolt 7. osztály
Mihály Nóra 7. osztály
Klinger Tamás József 7. osztály
Nagy Dorottya 7. osztály
Kiss Bernadett 7. osztály
Müller Kata 7. osztály
Ványi Bence Dominik7. osztály
Bokor Szilvia 7. osztály
Svercsók Ákos Csaba 7. osztály
Tóth Zalán 5. osztály
Bányász Roland 7. osztály
Sevecsek Zsombor Vajk 7. osztály
Fekete Mihály 7. osztály
Molnár Csaba 8. osztály


Feltöltve:
Megosztás a Facebook-on