Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola, Perbál

Kleine-Quelle Deutsche Nationalitäten Grundschule

Pedagógiai hitvallásunk:

“Akkor élsz, ha másokért élsz”

Széchenyi István

06/26-370-036

Bemutatkozunk

Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola

OM azonosító: 032448
Székhelyének címe: 2074 Perbál, Hősök tere 2.
Ellátott feladatok: általános iskolai nevelés-oktatás alsó és felső tagozat, (nyelvoktató német nemzetiségi oktatás)

Iskolánk 2008 októberében vette fel a Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola nevet. A „Kis-forrás” elnevezés jelentése többszörös: községünk nevezetes földrajzi helye, a forrás vidéke kirándulások emlékét idézi és egyben legnemesebb szándékainkra is emlékeztet: legyen az iskola „tiszta forrás”, melyből minden kisdiák bátran meríthet. A szó felidézi bennünk a környezettudatos szemlélet és cselekvés iránti elkötelezettségünket, hiszen iskolánk kétszer elnyerte az Ökoiskola címet, majd 2014-ben az Örökös Ökoiskola címet.

A Kis-forrás név kötelez – és komoly felelősséggel jár. A 2009-2010. tanévtől az iskolánk nevéhez fűződő szellemiséget, a közösségi érzést az iskolai egyen pólónkkal is megmutatjuk. Az iskolai egyenpólón az iskola logója látható, melyet Bentzik Éva rajzszakos tanárnő tervezett. Az iskola logója községünket, iskolánk elnevezését és családias jellegét is nagyszerűen szemlélteti. Az iskolai zászlónkon német és magyar nyelven is megjelenik intézményünk elnevezése és logója.

Iskolánk színe a forrás színe, a kék, ez köszön vissza az iskola logójában és az egyen pólókon, melyeket iskolai ünnepségeken, sport rendezvényeken, tanulmányi versenyeken, kirándulásokon ölthetnek magukra a diákok. Nagyon örülünk annak, hogy a tanulóink, a szülők, és a tanárok is örömmel és büszkén viselik az iskolai egyen pólót, mely az iskolai közösséghez való tartozást, és a közösségi érzést jelképezi kisdiákjaink, a szülők és a tanárok számára.

Iskolánk erős iskola, ez megmutatkozik a tanórákban, a tanárok elvárásaiban, a gyerekek tudásában, a kompetenciamérések eredményeinek javulásában, és a tanulmányi verseny eredményeiben. Jól felkészült, nagy tapasztalattal rendelkező pedagógusok tanítják a gyerekeket, akik nemcsak a tanulók tudására, hanem a személyiségük alakulására is odafigyelnek. Iskolánkban a felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra egyaránt nagy hangsúlyt fektetünk.

Intézményünkben sok közösségteremtő csoport, szakkör működik, melyek hozzájárulnak a tanulók személyiségfejlődéséhez. A jó közösségben a tagok felelősséget vállalnak egymásért, együtt éreznek és segítik egymást. A közösség fontos ismérve a „mi-tudat”, a közösségi érzés tudatának kialakulása. Ehhez hozzájárulnak az együttes élmények, mint pl. kirándulások, ünnepségek, vetélkedők, versenyek, tanórák.

Iskolánkban a tananyag mellé fontos útravalót kapnak tanulóink: értékrendet, az önkifejezés készségét, stílust, kommunikációs készséget, közösségi élményt. A közösség megtanít bizonyos viselkedésmintákat, amelyek sehol máshol nem sajátíthatók el. Megtanulják a szeretet adásának és elfogadásának művészetét.

Családias, természet közeli környezetben 1-8. évfolyamig fogadjuk a gyerekeket. Az iskola jelentős zöld területtel, felújított sportpályával, játszótérrel várja a kicsiket és nagyokat. A nálunk tanuló diákok heti átlagban 6 órában ismerkednek a német nemzetiségi hagyományokkal, tanulják a német nyelvet. Diákjait iskolánk igyekszik felkészíteni a mindennap életben való helytállásra, az elméleti tudás gyakorlati hasznosítására, ezért a nyelvtanulás oktatása kiscsoportokban történik. Sőt, a felső tagozaton, a matematika órákon is kiscsoportokban tanulnak a gyerekek!

Családias légkör jellemző gyermekközpontú intézményünkre. Az alsótól a felső tagozatig figyelemmel tudjuk kísérni a tanulók személyiségfejlődését, harmonikus a tanárok kapcsolata a diákokkal.

A kis létszámú tanulócsoportokban nagyobb lehetőség nyílik a felzárkóztatásra, illetve a tehetséggondozásra. Hasonló célok érdekében sikeresen működtetjük a napközis csoportokat, a felső tagozatosokat pedig a tanulószoba várja két csoportban. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy diákjainknak érdekes és értékes választékot kínáljunk a szabad idő hasznos eltöltését illetően.

Intézményünkben sok közösségteremtő csoport, szakkör működik, melyek hozzájárulnak a tanulók személyiségfejlődéséhez. Az iskolai közösség, az osztályközösség, a szakköri csoport olyan tér, ahol tanulható szerepeket kapnak a gyerekek. A kicsik és a nagyok rajz szakköre, a svábtánc szakkör, Öko szakkör, a német szakkörök népszerűsége töretlen. S ha valakinek mindez nem elég, inkább mozogni szeretne, a sportkörök különböző foglalkozásai várják. Mindezeken kívül – a szülői igényeket szem előtt tartva – lehetőséget biztosítunk úszótanfolyamon való részvételre. A gyerekek körében nagy népszerűségnek örvend a sakk-logika, asztalitenisz oktatás is. Intézményünk arra törekszik, hogy diákjaink jól érezzék magukat nálunk, s mindig szépülő környezet fogadja őket.

Nagy hangsúlyt fektetünk jeles napjaink megünneplésére, nemzetiségi hagyományaink ápolására. A névadó ünnepség alkalmából minden tanévben ősszel megrendezzük a Kis-forrás Iskolanapokat. Október 23., március 15. ünnepe, a Márton-nap, a karácsony, a farsang hangulata emlékezetes marad számunkra. Diákjaink rendszeres résztvevői és helyezettjei a különböző területi tantárgyi- és sportversenyeknek, többen az országos döntőkig is eljutnak. Kis iskola lévén sok sikeres gyerekre vagyunk büszkék! Végző nyolcadikosaink beiskolázása minden évben sikeres. Legtöbbjük gimnáziumban, illetve szakközépiskolában folytatja tanulmányait. Választott középiskolájában a többség megállja a helyét.

A Diákönkormányzat Hangforrás néven iskolarádiót működtet. Minden tanév összegzéseként Hírlevelet jelentetünk meg. A tantestület szeretné megőrizni, a ránk annyira jellemző: otthonosságot, nyugodt légkört. Valamennyien arra törekszünk, hogy munkájukra, életükre igényes, felnőttként jól boldoguló, kiegyensúlyozott személyiségeket neveljünk.

Oktatási – nevelési feladataink

Oktató – nevelő munkánk elsődleges célja ismeretátadás, értékközvetítés, személyiségfejlesztés. A tanulási tevékenység közben fejlesztjük a tanulók önismeretét, együttműködési készségét, kommunikációs képességeit, akaratát, empátiáját. Fejlesztjük tanulóink közösségi érzését, egymás iránt érzett felelősségtudatukat. Ennek eszközei: tanórán kívüli programok, szakkörök, iskolai egyen póló, stb..

A jó közösség szempontjából alapvető, hogy tagjai együtt tudjanak működni és dolgozni. Fontos, hogy a közösség tagjai közös ügyek, célok érdekében össze tudnak fogni. Ezt a célt szolgálják az iskolai rendezvények, és az összetartozást jelképező iskolai egyen póló is.

A közösség megtanít bizonyos viselkedésmintákat, amelyek sehol máshol nem sajátíthatók el. Iskolánkban a tananyag mellé fontos útravalót kapnak tanulóink: értékrendet, az önkifejezés készségét, kommunikációs készséget, közösségi élményt. Megtanulják a szeretet adásának és elfogadásának művészetét

Törekszünk a minőségi munkára, a tehetséggondozásra, a felzárkóztatásra. Személyes példamutatással toleranciára, empátiára, az emberi jogok tiszteletben tartására neveljük tanítványainkat.

Alsó tagozatban fontos feladatok: az olvasási készség javítása, környezettudatos nevelés, egészséges életmódra nevelés. Az alsós kollégák, az alsó tagozatban az alapkészségek kialakítására és fejlesztésére tesznek hangsúlyt a magyar nyelv oktatásánál. Tanuljon meg a gyerek írni, olvasni, beszélni, kommunikálni, mert ez az alapja és a feltétele a további tanulásnak. Ha stabilak az alapkészségek, akkor lehet tanítani az önálló munkára.

A felső tagozatban fő feladatok: tanulás tanítása, közösségi nevelés, személyiségfejlesztés, környezettudatos nevelés, egészséges életmódra nevelés, pályaválasztás támogatása.

Felzárkóztatás

Iskolánkban az alsó tagozaton minden évfolyamon tudjuk biztosítani a felzárkóztatást korrepetálás keretében, illetve a napköziben. Ezen kívül fejlesztő pedagógus foglalkozik a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal. A felső tagozaton két tanulószobát működtetünk, ahol felzárkóztatással is foglalkoznak a pedagógusok. Néhány tantárgyból tudunk felzárkóztató foglalkozást, illetve a 8. osztályosok számára előkészítőket szervezni.

Tehetséggondozás

A tehetséges gyerekekkel tanórán és tehetséggondozó szakkörökön foglalkoznak a pedagógusok.

Tárgyi feltételek

Iskolánk több épületből áll, sokat vagyunk az udvaron, szép zöld környezetben tanulhatnak diákjaink. Az épületek állapota változó. Az emeletes épületet, amelyben a tanári szoba, igazgatói iroda és két tanterem található, 2010-ben újították fel. Szigetelték az épületet és nyílászárókat cseréltek. Várjuk a pályázati lehetőségeket az iskola felújítása és bővítése érdekében.

Megosztás a Facebook-on