Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola, Perbál

Kleine-Quelle Deutsche Nationalitäten Grundschule

Pedagógiai hitvallásunk:

“Akkor élsz, ha másokért élsz”

Széchenyi István

06/26-370-036

Nyelvi környezetben megvalósuló német nemzetiségi tábor

2017. június 21-25.

Bottendorf (Németország, Burgwald partnerközség egyik települése)

Az idei évben német nemzetiségi önkormányzatunk második alkalommal pályázott sikeresen nyelvi környezetben megvalósuló német nemzetiségi tábor szervezésére, melyre 900.000.-Ft-ot nyertünk, így iskolánk 30 tanulója és kísérőik jutottak el németországi partnerközségünkbe, Bottendorfba (Burgwaldba).

A korosztály igen vegyes volt, 2. osztálytól 7. osztályig próbálhatták ki tanulóink német nyelvtudásukat anyanyelvi környezetben, ismertek meg német tájakat, gyerekeket, felnőtteket, egy-egy szeletet a német kultúrából. A tábor programját közösen dolgoztuk ki az iskola vezetőségével, valamint vendéglátóinkkal.

A szerdai hosszú út során utazásunk végén megnéztük a marburgi várat és az Erzsébet templomot, melyekről Kincsesné Kuthy Etelka tanárnő, iskolánk igazgatóhelyettese már itthon a honismereti órákon, ill. az út alatt is rövid ismertetőt tartott. Vendéglátóink finom vacsorával vártak a bottendorfi sportpálya közösségi termében, utána elfoglaltuk szálláshelyünket a Musikzug zenekar közösségi épületében, majd közös játékra került sor a sportpályán a helybéli gyerekekkel.

Csütörtökön délelőtt Lothar Koch, Burgwald község polgármestere és Christiane Zissel, az önkormányzati hivatal munkatársa kíséretében ellátogattunk az Edersee-hez. Végigjártuk a Kellerwaldi Nemzeti Parkot, ahol a park „lakóinak” megtekintése előtt érdekes madárbemutatón vettünk részt. Az „előadást” a gyerekek tolmács nélkül hallgatták végig.

Fagyizás után megnéztük a duzzasztógátat, melynek történetéről, jelentőségéről már itthon, az előkészítő órán hallottunk, majd játszottunk a mini aquaparkban. Délután rövid honismereti vetélkedőt tartottunk a Heimatgemeinde in Ungarn, Perbál c. német nyelvű könyv alapján, majd meglátogatott bennünket Lorenz Payer egykori perbáli Németországba telepített lakos. A vele folytatott beszélgetés után német családneveket gyűjtöttünk, rendszereztünk. Majd sváb népviseleteket rajzoltunk, színeztünk, neveztünk meg. A vacsora után ismét közös játékra, focira került sor a szállásunk melletti sportpályán.

Pénteken délelőtt Frankenbergbe utaztunk, ahol a régi favázas épületeket, az óvárost és a bevásárló utcát tekintettük meg. Itt alkalmunk volt a vásárlást „élesben” is gyakorolni, ajándékokat, apróságokat vásároltunk szeretteink számára. Ezután felejthetetlen órákat töltöttünk el önfeledt játékkal a frankenbergi minigolf pályán, ahol a tulajdonosok a győzteseket apró, de figyelmes jutalomban részesítették.

A minigolf parkban elfogyasztott gofri uzsonna után ellátogattunk a Frankenbergi Vadasparkba. Az ott megtett sétát, állatsimogatást, etetést közös grillezéssel zártuk, melyre a Burgwaldi Partnerkapcsolati Egyesület hívott meg bennünket. Este kötetlen beszélgetés során mélyültek el a barátságok a helybéli fiatalokkal, volt és leendő diákcserésekkel, a partnerkapcsolati egyesület tagjaival.

Szombaton lakóhelyünket, Bottendorfot térképeztük fel. Megreggeliztünk a helybéli Theiß pékségben, majd sétát tettünk egy faluportya keretében. Ebéd után egy focibajnokságon vettünk részt helybéli és környékbeli focicsapatokkal együtt. Vacsora előtt honismereti totót töltöttek ki a gyerekek csoportmunkában a be- és kitelepítésről. A vacsora utáni szabadprogramon ismét régi és új ismerőseinkkel beszélgettünk, játszottunk. Körbesétáltuk a bottendorfi halastavat, s a közös tábortűz gyújtása után szálláshelyünkön puzzle-t raktak ki a csoportok: mikor, hol jártunk az elmúlt napok során? Mit tudunk ezekről a helyekről?

Vasárnap a reggeli után közösen értékeltük az eltöltött napokat, megköszöntük vendéglátóinknak a lehetőséget, átadtuk, átvettük ajándékainkat. Az elpakolás és búcsúzkodás, búcsúölelések után élményekkel gazdagon, nyelvtudásunkban gyarapodva elindultunk haza. Az úton – szintén csoportmunkában – értékeltük a tábort, s azzal kapcsolatos kérdőívet töltöttünk ki.

Önkormányzatunk kiemelten támogatja a Kis-forrás Német Nemzetiségi Iskolában folyó német nemzetiségi oktatást, valamint hagyományőrző munkáját.  Elsődleges feladatunknak tekintjük saját nemzetiségi hagyományaink megélését, megőrzését, továbbadását. Célunk, hogy a gyerekek, fiatalok körében kialakuljon, megmaradjon egy réteg, aki ebben a munkában örömét leli, elhivatottan részt vállal, tesz mindezek életben tartásáért, továbbviteléért, éppen ezért minden ehhez kapcsolódó tevékenységet kiemelten segítünk, szponzorálunk.

Úgy gondoljuk, hogy célkitűzéseink megvalósultak, a németországi népismereti tábor mindezt kiemelten segítette elő, biztosítva a lehetőséget hátrányos helyzetű tanulóink számára is a nyelv anyanyelvi környezetben való használatára, gyakorlására. Hisszük, hogy sokkal erősebb lesz a kötődés, ha a tanórán megtanultakat a még élő kitelepített perbáliaktól is hallják, az ő történeteiken keresztül. A gyerekek között szövődő barátságok által pedig a partnerkapcsolat hosszú távú megalapozását és megtartását várjuk.

Táborunkkal – ahogy az iskola német népismereti tanterve is kiemeli – a tanulókat a múlt megismerésével azonosságtudatuk kialakításához, jövőképük formálásában, elődeik hagyományainak megismeréséhez, megbecsüléséhez, továbbviteléhez segítjük.

Szeretnénk köszönetet mondani a pályázat kiírójának, az Emberi Erőforrások Minisztériumának, hogy a Nemzetiségi Támogatások pályázati kiírás keretében lehetőséget kaptunk diákjaink anyaországban való táboroztatására. A tanulók utazására 900.000.-Ft támogatást biztosítottak számunkra.

Köszönet Burgwald Község Önkormányzatának, a Burgwaldi Partnerkapcsolati Egyesület tagjainak, egykori perbálról kitelepített lakosoknak, Perbál Község Önkormányzatának, hogy hozzájárultak a perbáli Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola diákjainak anyanyelvi környezetben való nyelvgyakorlásához, ismereteik bővítéséhez, valamint a nemzetiség népismeret részét képező, anyaországgal kapcsolatos történelmi, földrajzi, néprajzi ismereteik bővítéséhez, tartalmas, élménydús nyári időtöltésükhöz.