Aktuális / boldogságóra

Boldogságóra a 6. osztályban: Apró örömök élvezete

A boldogság egyik legfontosabb összetevője az a képesség, hogy élvezni tudjuk életünk pozitív élményeit a jelenben. Márpedig ha képesség, akkor fejleszthető! Erre próbáltunk módszereket, technikákat tudatosítani, hogy erősítsük az öröm átélésének adottságát. Először összeszedtük, hogy mik azok a tevékenységek, melyek örömet okoznak: Játsszunk! A gyerekek legfőbb tevékenysége a játék. Szorongás- és feszültségoldó hatása mellett fejleszti az érzelmekre épülő képességeket. Aki megőrzi gyermeki énjét, óriási örömet lelhet a játékban. Meséljünk! Amikor megosztjuk másokkal a pozitív élményeinket, újra átéljük a jó dolgokat. Mozduljunk! Mindannyiunk alapvető szükséglete a mozgás, ezért erre minden nap teret és időt kell biztosítanunk.

Folytatás »

Boldogságórák az 5. osztályban

A tanév elején a HÁLA témájával foglalkoztunk. Sokat beszélgettünk a témáról. Hálaleltárt készítettünk: kinek miért vagyunk hálásak, majd megvitattuk, hogyan fejezhetjük ki a hálánkat mások felé. A téma végén mindenki leírta, hogy melyik osztálytársának miért hálás. Az osztály hálaleltárában szerepeltek köszönetek egészen apró örömökért és nagy segítségekért is. Ezeket tanulónként összesítve kitettük a faliújságra, és a gyerekek meg is kapták ajándékba, hogy később is elő tudják venni és erőt tudjanak meríteni belőle: mi mindenért hálásak neki az osztálytársai! Nagyon pozitív visszajelzések érkeztek a gyerekektől. 😊 Az adventi időszakban a JÓ CSELEKEDETEK témát dolgoztuk fel. Az osztály minden tagja megállapodott abban, hogy a jó cselekedetek gyakorlása nemcsak annak jó, aki kapja, hanem annak is, aki adja, hiszen boldogabbá válunk attól, hogy valakinek örömet szereztünk. Sokan készítettek „jó-cselekedet-kuponokat” a családtagoknak az adventi naptárba.

Folytatás »

Boldogságóra novemberi témája Társas kapcsolatok ápolása – A barátság

Az esemény időpontja:

A témát 1-4. osztályig etikaórákon dolgoztuk fel. Ezeken az órákon a barátsággal kapcsolatos kifejezésekre, elnevezésekre, a tulajdonságok és az érzések megnevezésére fókuszáltam. Célom, hogy ezáltal fejlesszem a gyerekek aktív és passzív szókincsét. Alsó tagozatos gyerekekre jellemző, hogy csak az alap tulajdonságok, érzések elnevezéseit ismerik és használják, pl. okos, kedves, jó, rossz. Ezért gondoltam, hogy ebben a tanévben a barátok jó tulajdonságait árnyaltabban nevezzük meg; illetve fogalmakat, kifejezéseket gyűjtünk arra, hogy milyen érzéseik vannak akkor, amikor a barátaikkal együtt vannak, játszanak, beszélgetnek. 1. osztályban elmesélték a gyerekek, ki a legjobb barátjuk, miért szeretnek vele együtt lenni. A füzetükbe le is rajzolták őket.

Folytatás »

A Boldogságóra októberi témája: Az optimizmus gyakorlása

Minden egyes reggel kapsz egy szürke képet.
Ha te úgy akarod, egész nap ezt nézed!
Ezért a világot szürke színben látod:
– szürke valóságod, szürke minden álmod.

Persze van mód arra, mikor reggel felkelsz,
ecsetedért nyúlhatsz, színeket keverhetsz!
Egy kis vidámsággal, némi élénkséggel
elbánhatsz a nyűggel, minden nehézséggel.

                                                      Aranyosi Ervin

Folytatás »

Boldogságóra  1. osztály – A téma: a hála

Az esemény időpontja:

Szeptemberben a boldogságóra témája a hála volt. Az első osztály vett részt ebben a feladatban. Elsőként közösen megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a hála szó. Nagyon ügyesen elmondták, hogy ki mikor lehet hálás valamiért. Ezután felolvastam a Hálafa történetét. Figyelmesen meghallgatták, közben pedig rajzoltak hozzá. Nagyon kedves kis fákat rajzoltak a mese szereplőivel együtt, majd megbeszéltük, hogyan segítettek az erdő kis lakói a fa beteg szívét meggyógyítani. Minden kis állatka elmesélte a fának, hogy miért hálás neki, ő pedig nagy boldogságban él azóta is az erdőben. Előre készítettem csomagolópapírra egy fát, és az ősz színeihez igazodó faleveleket vágtam ki, amik szívet formáztak. A gyerekek ezután elmondták személy szerint, hogy ki miért hálás. Ezeket a gondolatokat ráírtam a szívekre és felragasztottam a fára. Az elkészített fa az osztálytermünket díszíti, ahol minden nap megcsodálhatjuk.

               Mayerné Aller Rita osztálytanító

Boldogságóra az 5. osztályban „Megbocsájtás”

Az ötödik osztályban a megbocsájtás témáját dolgoztuk fel április hónapban. Csoportokba osztva dolgoztak a gyerekek. Első feladatuk az volt, hogy átkutassák táskáikat, és keressenek benne olyan dolgokat, melyeket feleslegesen hurcolnak nap mint nap az iskolába. Érdekes dolgokat találtak (fésű, cukorkás papír, régi dolgozatok), sokszor még maga a táska tulajdonosa is meglepődött a táska tartalmán. Párhuzamot vontunk a felesleges tárgyak és a magunkkal „cipelt” rossz gondolatok, harag között. Ezek után fogalmaztuk meg azt, hogy ahogyan a felesleges tárgyakat sem kellene magunkkal cipelni, így a haragtól, a rossz gondolatoktól is jó lenne megszabadulni, azaz elsősorban nekünk jó, ha megbocsájtunk…

Folytatás »

Boldogságóra: Az optimizmus gyakorlása a 2. osztályban

Az esemény időpontja:

Október hónapban az optimizmusé volt a főszerep. Az alsósoknak szóló kiadványban lévő mesével indítottam a témát. Néhány feladatot is megoldottak a gyerekek, amit ott találtam, a legjobb a sok beszélgetés volt.

Mi az optimizmus? Hogyan tudunk pozitívan gondolkodni? Miért jó, ha együtt vagyunk, ha másoknak segítünk és nekünk segítenek?

Különböző órákon, különböző tevékenységekkel erősítettem meg ezt a témát, így testnevelés órán sok páros gyakorlattal, magyar- és matematikaórákon páros munkával, játékokkal. Rajzórán előkerült az az óriás színező is, amit egy kedves szülő hozott az osztálynak. A fiúk és a lányok külön dolgoztak a nekik készült mintákon a 4 méteres lapon. Nagyon jó volt látni, hogy együtt gyorsabban megy a munka és megfogalmaztuk közösen, hogy együtt meg tudjuk csinálni!

Csátiné Varga Mónika osztálytanító

Boldogító jócselekedetek – 4. osztály

Az esemény időpontja:

 Decemberben a negyedik osztály kapta a feladatot a boldogságóra megtartására. A különleges óra témája a „boldogító jócselekedetek” volt. Táblán összegyűjtöttük, hogy a gyerekek szerint mi lehet az a jócselekedet, ami a másik számára boldogságot okozhat. Ügyesen a táblán összeírtam a gondolataikat, ezután zöld színű lapra körbe rajzolták a kezüket, majd ezt kivágták. Ezt követően a kivágott lapra kellett ráírniuk a gyerekeknek, hogy milyen jócselekedetet „vállalnak” téli szünetig, ami szerintük jócselekedet lehet, így készítettünk a kézformákból egy adventi koszorút. A gyerekekkel sokat beszélgettünk arról, hogy segíthetnek egymásnak, másoknak.

Mayerné Aller Rita osztálytanító

Boldogságóra novemberi témája: Társas kapcsolatok ápolása

Az esemény időpontja:

A Társas kapcsolatok ápolása témát 2-4. osztályig etika órán dolgoztuk fel. Megbeszéltük, hogy milyen pozitív hatása van ránk a társas kapcsolatoknak, azon belül is a barátságnak. Sajnos időnként elkerülhetetlen, hogy a barátok összevesznek. Részletesen megbeszéltük, hogy milyen érzéseik vannak veszekedés közben pl. szomorúság, bánat, harag, düh, sértődés, illetve mit tesznek veszekedés közben pl. kiabálás, verekedés, egymás sértegetése stb. Majd azt is megbeszéltük, hogy milyen jó dolog a békülés, milyen érzéseik vannak ilyenkor pl. öröm, boldogság, vidámság, mosolygás, nevetés, játék. Megállapítottuk, hogy egy veszekedés után senki nem érzi jól magát, mert tulajdonképpen mind a ketten szomorúak lesznek ettől, és van, amikor nehezen tudnak kibékülni, mert nagyon megbántódott a másik gyermek. Ezért kitaláltuk, hogy kellene egy „barátság helyrehozó varázsgépet” tervezni. A tanulók a padtársukkal közösen megbeszélve tervezték és rajzolták meg a füzetükbe ezt a varázsgépet. A rajzolás végén elmesélték nekünk, hogy milyen elven működik a varázsgépük. A bemutatás alatt lejegyeztem az osztályokban elhangzott varázsgépek mechanikáját és le is fényképeztem ezeket a „barátság helyrehozó gépeket”.

Folytatás »

Boldogságóra program

Az esemény időpontja:

Szeptemberi téma: A hála gyakorlása

Örökös Boldogiskola cím tulajdonosaként intézményünk osztályai havonta feldolgozzák a tanév folyamán a Boldogság Program témáit. Mindenki két témát emel ki, amit tanítványaival átbeszél, megismertet, gyakorol. Ezeket megosztjuk egymás között, feltesszük honlapunkra, hiszen belső jó gyakorlattá válhat. Valamennyi beszámolót elküldjük a Boldogság Program felületére is, annak anyagát, ötlettárát gyarapítva.

Első hónapunk, a szeptember témája a boldogságfokozó hála volt, melyet az 1.a és a 3. osztály dolgozott fel:

Boldogságóra az 1.a osztályban

foglalkozás – Beszélgetés, a téma bevezetése
Körbeszélgetés formájában az osztályteremben.

Folytatás »

Megosztás a Facebook-on