Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola, Perbál

Kleine-Quelle Deutsche Nationalitäten Grundschule

Pedagógiai hitvallásunk:

“Akkor élsz, ha másokért élsz”

Széchenyi István

06/26-370-036

Határtalanul Kirándulás

Nagy örömünkre ebben a tanévben sikeresen megvalósítottuk a Határtalanul pályázatunkat a 7. évfolyamos tanulókkal. A pályázat előkészítése, megírása és szervezése nagy-nagy feladat volt mindannyiunk számára. 5 napos utunk Erdélybe vezetett.

1. nap: május 2-án, hétfőn Perbálról reggel 7 órakor indultunk el, körülbelül 5 óra alatt értünk a határhoz. Gyors volt az átkelés, nem kellett sokat várni. Első állomásunk a  Király-hágó volt. Rövid fotószünetet tartottunk Erdély kapujában, ahonnan káprázatos panoráma nyílik Erdélyországra. Kürtős kalácsot vettünk, és benéztünk a helyi árusokhoz. A következő úti célunk  Bánffyhunyad volt. Kalotaszeg központi településén meglátogattuk a 13. századi, impozáns református templomot. A templomot belül a jellegzetes kalotaszegi szőttesek díszítik. Különleges értéke a  festett fakazettás mennyezete. Délután Körösfőre utaztunk. Körösfő a Sebes-Körös forrásánál található település. Évszázadokon át megőrizte Kalotaszeg hagyományait és szokásait. Sétát tettünk a kirakodóvásárban, ahol kalotaszegi portékákat is vásárolhattunk. Ezt követően Lónára érkezve elfoglaltuk szállásainkat, és vacsoráztunk. Három szálláshelyen voltunk elszállásolva. Az első nap programja nem volt megerőltető, csak az utazás volt hosszú és időigényes.

2. nap : első állomásunk „kincses” Kolozsvárra vezetett. A híres Házsongárdi temető mellett állt meg a busz, ahonnan elsétáltunk a város főterére. Felidéztük, milyen lehetett a középkori és a reneszánsz Kolozsvár. Megnéztük a teret meghatározó Szent Mihály templomot, mely Erdély második legnagyobb gótikus temploma; és Fadrusz János legnagyobb alkotását, Mátyás király lovas szobrát. Innen tovább sétáltunk Mátyás király szülőházához. Betértünk a kolozsvári piarista templomba, ahol megtekintettük a Könnyező Madonna kegyképet. Kolozsvár után az úti cél a Tordai-hasadék volt: Erdély egyik legelképesztőbb természeti látványossága. A látvány valóban csodálatos volt, patakok kísérték utunkat és  számos hídon átkeltünk. Jó volt a természetben túrázni, sokat beszélgettünk, nevettünk. Izgatottan vártuk a következő állomásunkat, a tordai sóbányát, amely egy igazi sóbányászati múzeum. A bányászati szerkezetek kiváló konzerválása és a felújítási munkálatok lehetővé tették, hogy e csodás helyen a történelem és legenda sikeresen egybeolvadjon. Fantasztikus élményben volt részünk. A szabadidőben kipróbálhattuk az óriáskereket, a billiárdot, vásárolhattunk sókristályt.

3. nap : városnézéssel indult Székelyudvarhelyen. A 95%-ban magyarlakta város szép főterén és környékén sétáltunk. Láttuk a Vasszékelyt, Orbán Balázs síremlékét, a turul madaras milleniumi emlékművet és a nemzeti szoborparkot. Átéreztük, milyen is otthonunktól több száz kilométerre úgy érezni magunkat, mintha egy másik Magyarországon lennénk. Itt mindenki magyarul beszélt. Gyergyószentmiklós mellett, Güdücön falatoztunk, csodálatos erdei környezetben. Megkóstoltuk a házi finomságokat, túrót, ordát, áfonyalekvárt, vinetát, zakuszkát, frissen sült házikenyeret, házi húsféléket is. Útközben megcsodálhattuk a gyergyószárhegyi Lázár Kastélyt, ahol az Erdély aranykorát megteremtő nagy fejedelem, Bethlen Gábor felcseperedett. 15 óra magasságában a  Gyilkos-tóhoz és a Békás-szoroshoz utaztunk. A Békás-szorosnál sajnos elkapott minket a zápor. Esőben sétáltunk végig a szoroson. Felemelő élmény volt átkelni rajta. Ezt követően a Gyilkos-tóhoz értünk, és sétát tettünk csodálatos partján.

4. nap: Székelykeresztúron ellátogattunk „Petőfi sírjához” és a „Petőfi körtefához”. Megnéztük azt a házat is, ahol legnagyobb költőnk az eltűnése előtti utolsó éjszakáját töltötte. Fehéregyháza határában tiszteletünket tettük a Petőfi Sándor feltételezett elestének helyén felállított Petőfi emlékműnél. Felidéztük a költő, forradalmár, nemzeti hős munkásságát. A világörökség részét képező Segesvár óvárosában tettünk sétát. Itt több időnk maradt a szabad programra. Ezt követően Nagyszebenbe látogattunk. Nagyszeben bevehetetlen falakkal körbezárt belvárosa, Közép-Európa legnagyobb középkori főterével teljes épségben vészelte át a történelmi korok viszontagságait. Megnéztük a híres várostornyot, és átmentünk a Hazugok hídján. Következő állomásunk a Vajdahunyad vára volt. A  „Várak királyához”, a Hunyadi-Bethlen kastélyhoz utaztunk. A vár hangulata és látványa mindenkit lenyűgözött.

5. nap : az iskolában gyűjtött adományokat adtuk át Déván. Megismerkedtünk a Dévai Szent Ferenc Alapítványnál zajló élettel. Déva várába gyalog mentünk fel, nagy élmény volt meghódítani az erődítményt. Innen csodás kilátás nyílt a környékre. A következő település, amit meglátogattunk, Marosillye volt. Marosillyén kívülről tudtuk megtekinteni Bethlen Gábor, a legnagyobb erdélyi fejedelem szülőhelyét, az egykori várkastély épen maradt lakótornyát. Aradon megnéztük az egyik legnagyszerűbb magyar szoborcsoportot, Zala György monumentális alkotását, a hányattatott sorsú, 1848-49-es szabadságharc mártírjainak emléket állító Szabadság-szobrot. Aradról élményekkel telve tértünk vissza Perbálra. Erdély csodálatos és varázslatos, nem lehet szavakkal kifejezni. Látni kell! Mindenkiben örök élményt hagyott a Határtalanul kirándulás.